De tijd dat je met gemak náást het huishouden of je fulltime job een webshop kon starten waarna de omzet als het ware vanzelf omhoog gierde, is nu toch echt voorbij. De markt zit zo potdicht dat alleen buitengewoon toegewijde ondernemers met een uitgesproken formule en hun focus op een heel smalle niche de grootste kans hebben.
Dat zegt e-commerce-trainer Suzan Eikelenstam, die in haar boekInternetgodinnen eind 2010 nog uit de doeken deed hoe eenvoudig iedereen vanuit de bijkeuken kon mee surfen op de aanzwellende golf van de internethandel. „Die papa-en-mamashops worden nog steeds opgezet. Dat kan heel leuk zijn als hobby, maar we zijn wel op een keerpunt gekomen wil je een serieuze boterham verdienen.”
De hosannaverhalen waren wat Eikelenstam betreft sowieso overtrokken. „In vergelijking met de traditionele, fysieke detailhandel is er té lang geroepen dat e-commerce de positieve uitzondering is, dat groei daar bijna vanzelf ging. Maar dat beeld klopt natuurlijk niet, het heeft altijd gestaan of gevallen met goed ondernemerschap.”
Het klimaat is guurder, maar niet per se verslechterd zegt ze. De opkomst van grote buitenlandse partijen heeft het speelveld er niet gemakkelijker op gemaakt. „Je moet er vól voor gaan, op zoek gaan naar heldere onderscheiding en ondersteunende techniek. Het is goed dat er kant-en-klare winkeloplossingen zijn waarmee je aan de slag kan gaan. Maar alleen ondernemers die zich vergaand verdiepen in nieuwe shopbehoeften en technische uitbreidingen die het gemak vergroten, kunnen succesvol worden.”
In haar nieuwe boek Webhelden , dat deze week verschijnt, geeft Eikelenstam een concreet stappenplan met de allerlaatste inzichten in de ecommerce. Een tak van ondernemerschap die nog lang niet uitontwikkeld is, maar de laatste jaren wel een ware groeispurt beleefde. Bekende en geslaagde ’e-tailers’, zoals Paul Nijhof (Wehkamp.nl), Pieter Zwart (Coolblue), Tom Coronel (Plasmadiscounter.nl) en Patrick Kerssemakers (Fonq.nl) vertellen over hun ervaringen en visie op succesvolle e-commerce.
Artikel geschreven door Frank van Rutten
di 27 aug 2013